Változz, hogy változtathass! - Pedagógiai tevékenységünk megújítása a 21. század kihívásaira válaszolva


A 21. század új kihívások elé állította a mai kor iskoláit. A generációk közti szakadék elmélyülése az iskolákban fokozottan érvényesül. Iskolánk pedagógusai az X generációt képviselik, miközben diákjaink a Z és az alfa generációk szülöttei. Ahhoz, hogy e különböző generációk hatékonyan tudjanak együttműködni, hogy a tanulási-tanítási folyamat eredményes legyen, pedagógiai tevékenységünket át kell alakítanunk. Változnunk kell magunknak is, hogy változtatni tudjunk. Nemcsak a diákok voltak mások húsz évvel ezelőtt, hanem a módszertani és technikai feltételek is, viszont az új generációkat hatékonyan motiváló oktatási stratégia kialakításához az információs technológiai forradalom eredményeit pedagógiailag jól tudjuk hasznosítani. Intézményünk fejlesztését tanáraink és tanulóink motiváltsági szintjének emelésével szeretnénk elérni. 

Az úgynevezett digitális bennszülött diákok jellemzőit ismerve új módszerek, új utak keresése válik szükségessé, hogy a megváltozott nevelési igényeknek meg tudjunk felelni. Hogyan, mivel lehet ezeket a tanulókat motiválni a jelenkor iskolájában? Tantestületünk egy része elhivatott arra, hogy újat tanuljon és nyitott a külföldi utazásra, európai uniós pályázatban való részvételre. Olyan továbbképzéseket választottunk, melyek hozzásegítenek bennünket ahhoz, hogy iskolánkban a tanulási-tanítási környezetet a 21. századi tanulók igényeinek megfelelően alakítsuk. Az oktatás kulcstényezőjét, a motivációt előtérbe helyezve új és innovatív motivációs stratégiák elsajátítását tűzzük ki elsődleges célul. A külső motivációnál hatékonyabb belső motivációs mechanizmus aktiválására is alkalmas gamifikációt, valamint a technológia kreatív osztálytermi használatát kiemelten fontos területként kezeljük. 

Az idegen nyelvi tudás kulcskompetencia a mai modern világban. Gimnáziumunkban a két kötelező idegen nyelv (angol és német) oktatása mellett lehetőség van délutáni foglalkozások keretében a szerb és az orosz nyelv tanulására is. Nyelvszakos kollégáink jól képzettek, ennek ellenére célként fogalmazódik meg bennük nyelvismeretük állandó tudatos fejlesztése és nemzetközi környezetben való elmélyülésük. Európára nyitott iskola, az európai értékek befogadói csak akkor lehetünk, ha jól hasznosítható nyelvtudással rendelkeznek mind pedagógusaink, mind diákjaink. A világban történő tájékozódáshoz elengedhetetlen az angol nyelv ismerete, de emellett német nyelvi kurzusokat is kerestek kollégáink. A nyelvi kurzusokon részt vevők nemcsak idegen nyelvi készségeiket tudják fejleszteni, hanem a nyelvtanítás során jól hasznosítható módszereket, stratégiákat is meg fognak ismerni, melyeket meg tudnak majd osztani kollégáikkal. A külföldi továbbképzéseken a személyes megtapasztalás, a különböző oktatási modellek, iskolarendszerek megismerése, a kurzusokon résztvevő pedagógus kollégákkal való tapasztalatcsere csak idegen nyelven tud megvalósulni, ezért is tartjuk fontosnak pedagógusaink idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztését. Másrészt a továbbképzéseken a különböző nemzetek tagjainak együttműködése követendő példa lesz diákjaink számára is.